Avio saobraćaj u Bosni i Hercegovini danima se odvija otežano zbog guste magle koja je u većinskom dijelu naše zemlje. Veliki broj letova sa sarajevskog, ali i tuzlanskog aerodroma se preusmjerava prema Beogradu, Banjaluci, poneki u Tiranu, ali i vraća na početne lokacije, piše Anisa Mahmutović na portalu Interview.ba.
Kada je riječ o Međunarodnom aerodromu Tuzla prvog dana vikenda letovi iz Dortmunda i Basela preusmjereni su u Beograd, odnosno Banju Luku. Polijetanje iz Tuzle za Basel je otkazano, a let iz Istanbula vraćen je nazad zbog nemogućnosti slijetanja usred guste magle.
Ništa ne bi bilo sporno, ni neobično za bosanskohercegovačke aerodrome da Međunarodni aerodrom Tuzla nije samo prije sedmicu predstavio savremenu centralnu rasvjetu koja je trebala povećati sigurnost pri slijetanju, uprkos magli i drugim vremenskim neprilikama.
U novembru ove godine ministar trgovine, turizma i saobraćaja u Vladi Tuzlanskog kantona Almir Žilić za medije je kazao:
„ Historijski dan za Međunarodni aerodrom Tuzla. Započela je instalacija rasvjete centralne linije, projekta od kojeg je zavisio daljnji razvoj našeg aerodroma. Nakon godina čekanja, trud, upornost i vjera u napredak konačno su se isplatili i postaju vidljivi i mjerljivi. Nismo slagali, nismo omanuli, već sa ovom Vladom TK odlučno krenuli u rješavanje problema koji niko 30 godina nije želio.
Mjesec dana kasnije MAT Tuzla oglasio se saopćenjem za javnost:
„ Novi sistem rasvjete predstavlja ozbiljan tehnički napredak u odnosu na dosadašnju praksu u Bosni i Hercegovini. Gušći raspored svjetlosnih tijela omogućava preciznije vođenje aviona prilikom slijetanja i polijetanja, naročito u uslovima smanjene vidljivosti, magle i loših vremenskih prilika. Ovim projektom Međunarodni aerodrom Tuzla dodatno je podigao kategoriju vidljivosti piste, što direktno utiče na sigurnost zračnog saobraćaja i smanjenje operativnih ograničenja. Također, Međunarodni aerodrom Tuzla posljednjih dana bilježi izuzetno dinamičan avio-saobraćaj, uz realizaciju ukupno šest preusmjerenih letova aviokompanije Ryanair sa aerodroma Sarajevo i Banja Luka. Tako, Međunarodni aerodrom Tuzla i dalje ostaje pouzdana alternativa u uslovima smanjene operativnosti drugih aerodroma, zahvaljujući adekvatnoj infrastrukturi, obučenom osoblju i povoljnim meteorološkim uslovima – stajalo je u saopštenju MAT Tuzla koje medijima dostavljeno prošlog vikenda.
Ipak, magla je demantirala tehnički napredak i historijski projekat, nastavljena je dosadašnja praksa u BiH sa preusmjeravanjem letova na komšijske aerodrome.
Čemu onda služi nova rasvjeta i zašto nije odgovorila zadatku?
Avio portal Zamaaero protekle sedmice analizirao je postavljenu rasvjetu i prije nego je došlo do otkazivanja i preusmjeravanja letova izjavu ministra Almira Žilića ocjenio kao neistinitu, te mu pojasnili:
„ Tuzla ima ILS I (CAT I) opremu za instrumentalno slijetanje. Svjetla središnje linije ne smanjuju ILS CAT I minimume. Ona samo pomažu u vizualnom kontaktu pilota sa pistom. Sa ILS CAT I minimalna vidljivost mora biti 550 metara u pravcu piste i 800 metara opće vidljivosti, uz visinu od najmanje 60 metara. Kod polijetanja ova svjetla su smanjila potrebnu vidljivost sa 550 na 300 metara i to je jedina ozbiljna prednost. Da bi riješili problem magle trebate uvesti CAT III (CAT IIIB omogućava slijetanje sa samo 46 metara vidljivosti i 15 metara visine), a to košta. Daleko više košta od svjetala središnje linije. Govorimo o investiciji od nekoliko miliona eura, za Tuzlu vjerovatno i 10 miliona.
Centralna rasvjeta nije poslužila slijetanju tokom maglovitih dana, pa tako izjava resornog ministra Žilića:
„ Problem magle, koji nam je dugo predstavljao ozbiljnu prepreku, sada je riješen. Ponosan sam – danas izjava djeluje sarkastično.
Ipak, za građane Tuzlanskog kantona nije sarkastična javna nabavka za ovaj „historijski projekat“.
Projekat za Saraj-Inžinjering
Još u avgustu 2024. godine premijer Tuzlanskog kantona Irfan Halilagić objavio je da su iz budžeta izdvojili milion KM kako bi zasjala tuzlanska pista. U tome trenutku objava premijera na prvi pogled nije sporna, ali na drugi jedan detalj govori mnogo.
Glavni projekat sistema svjetlosnog obiljžavanja centralne linije PSS na MAT Tuzla dodijeljen je kompaniji Saraj Inžinjering čiji vlasnik je ni manje ni više nego Nedžad Branković, bivši premijer FBiH i funkcioner SDA.
U vrijeme dok je vlast u Kantonu Sarajevo i Federaciji Bosne i Hercegovine vodila Stranka demokratske akcije, Branković je bio suvlasnik Saraj-Inžinjeringa. Još 2018. od Vlade KS ova firma dobijala je poticaje za subvencioniranje kamata na kredite, a tada je odluku potpisao premijer Adem Zolj. Uahpšen je početkom ove godine u akciji „Koridor“ koju je provela Federalna uprava policije.
Tokom 2019. godine Saraj-Inžinjeringu je Federalni Fond za zaštitu okoliša povjerio projekat: „Studija istraživanja multidimenzionalnog utjecaja saobraćaja na okoliš Grada Sarajeva”. Poslovali su i sa Autocestama Federacije Bosne i Hercegovine, ali i radili Strategiju saobraćaja za Srednjobosanski kanton.
Gubljenjem vlasti u Sarajevu i Federaciji Bosne i Hercegovine „uspješni biznismen“ sreću je potražio i našao kod stranačkih kolega u Tuzlanskom kantonu i tako „rješavao“ problem magle na Međunarodnom aerodromu Tuzla za milion KM. Rezultat rješenja otkazani i preusmjereni letovi.
(TBT)
The post IMA LI NEĆKA U AVIONU: Firma Nedžada Brankovića naplatila milion maraka za rasvjetu aerodroma, a piste u mraku appeared first on The Bosnia Times.
Preuzeto sa: thebosniatimes.ba


